LEAN HEALTHCARE APPLICATION IN A SURGICAL PROCEDURES APPOINTMENT SCHEDULING CENTER IN A MATERNITY

  • Rafael Paim CEFET RJ
  • Amanda Costa CEFET RJ
  • Jonathan de Carvalho Michigan University (USA)
  • Inácio Araripe Costa Lima Thames Valley University (UK)
Keywords: Lean, Healthcare, centralized appointment scheduling, Action Research, Maternity

Abstract

The study aimed to apply Lean Healthcare concepts and tools in surgical scheduling process. The intention was to structure and implement an appointment-scheduling central that was able to manage more effectively the demand for elective obstetrical surgeries in a neonatal maternity. The study used action research as a scientific method in order to solve a problem encountered in scheduling procedures involving employees in a cooperative and participatory improvement initiative. The method used was based on literature review, benchmarking visits and studies to identify good practices, and on current working condition analysis and comparison of indicators before and after the intervention.  The Lean and TOC theoretical frameworks was used to improve the process, creating value for the patients and professionals, conducting root-cause analysis, identifying wastes and constrains, and proposing and implementing solutions. Using action research in the study and applying the concepts and tools was possible to reach different results as the 70% reduction in cancellations, the increase in the number of procedures scheduled in the units, and increased 97% level of appointment scheduling service among other results.

Author Biographies

Rafael Paim, CEFET RJ
Professor adjunto do Departamento de Engenharia de Produção do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca Cefet-RJ. Possui graduação em Engenharia da Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2001) e mestrado e doutorado em Engenharia de Produção pela COPPE/UFRJ (2002, 2007). Tem experiência na área de Engenharia de Produção, com ênfase em Gestão de Processos, atuando principalmente nos seguintes temas: processos, tecnologia de informação, serviços, melhoria e organização. Tem especialização em Carnegie Mellon University - CMU e parte do doutorado foi realizado nesta universidade. Foi pesquisador visitante de CMU. Faz parte do conselho editorial do Business Process Management Journal. Líder do grupo GEOS - Gestão e Engenharia de Operações e Sistemas, do Cefet-RJ, centrado em pesquisa, ensino e extensão. Autor do livro, Gestão de Processos: pensar, agir e aprender.
Amanda Costa, CEFET RJ
graduação em Engenharia de Produção  Cefet-RJ (RJ)Pós-graduado Gestão em Saúde – Einstein (RJ)Gestora de projetos Lean Healthcare na Enjourney Consultoria e Capacitação
Jonathan de Carvalho, Michigan University (USA)
Pós-graduado em Marketing Estratégico - PUC (RJ)Mestre em Business Management - IAE Grenoble (FRA)Especialista de projetos Lean do Grupo Perinatal
Inácio Araripe Costa Lima, Thames Valley University (UK)
Administrador de empresas - AIEC / Universidade de BrasíliaPós-graduado em Gestão Hoteleira - Thames Valley University (UK)Diretor de Processos do Grupo Perinatal 
Published
2016-12-30
How to Cite
Paim, R., Costa, A., Carvalho, J., & Lima, I. (2016). LEAN HEALTHCARE APPLICATION IN A SURGICAL PROCEDURES APPOINTMENT SCHEDULING CENTER IN A MATERNITY. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 13(4), 452-461. https://doi.org/https://doi.org/10.14488/BJOPM.2016.v13.n4.a5